Imnul Intampinarii Domnului - Nu pricep, Curata

Imnul Intampinarii Domnului - Nu pricep, Curata Mareste imaginea.

Imnul “Nu pricep, Curata”, cantat la Utrenia Intampinarii Domnului, constituie, alaturi de Prohodul Mantuitorului, una dintre cele mai cunoscute si indragite cantari de cult din bisericile noastre. Popularitatea aparte a celor doua imne poate fi inteleasa din doua perspective, teologica si muzicala, ce se intrepatrund.

Pe de-o parte, fiecare din ele este purtatoarea unui mesaj teologic aparte, in cazul de fata, al teologiei praznicului Intampinarii Domnului. Pe de alta, cele doua imne au in comun faptul de a fi singurele cantari traduse din limba greaca, general cunoscute, ce pastreaza fidel metrica (numarul silabelor si pozitia accentelor) originalului. Acest fapt face ca fiecare stih al cantarii sa poata fi usor de invatat si interpretat.

“Nu pricep, Curata”:  semnificatii teologice

Praznicul Intampinarii Domnului, sarbatorit pe 2 februarie, ne face partasi acelui eveniment biblic in care Sfanta Fecioara Maria, conformandu-se Legii (Lev. XII, 8), a mers la templul din Ierusalim, la 40 de zile dupa nasterea Domnului, pentru curatirea ei. Pruncul Hristos a fost intampinat si tinut in brate de batranul si dreptul Simeon (Luca II, 22 ).

In general, imnografia acestui praznic, si indeosebi cantarea "Nu pricep, Curata”, subliniaza faptul ca Mantuitorul Iisus Hristos este vestit in templul din Ierusalim ca Mesia, Fiul lui Dumnezeu, Cel mult-asteptat. Mantuitorul Iisus Hristos, numit odinioara Cel vechi de zile, vine ca un "Prunc tanar", cu o putere de a innoi nu numai legea veche, ci intreaga zidire.

Cantarea "Nu pricep curata" prezinta in imagini deosebite momentul intalnirii dintre Hristos si Dreptul Simeon. Intemeindu-se pe contrastul dintre tineretea Mantuitorului si batranetea lui Simeon, imnograful prezinta aceasta intalnire dintre Mantuitorul si Simeon ca o intalnire dintre Legea Noua, Noul Testament si Legea Veche, Vechiul Testament. Legea veche este legea care imbatraneste asteptand harul, asteptand venirea harului.

In aceste stihuri, Simeon este infatisat zicand: "Lumineaza-mi sufletul si lumina de simtit". Totodata acestea exprima nevoia de avea toate puterile noastre, fizice si duhovnicesti, luminate de Duhul Sfant pentru a-L cunoaste si vesti pe Dumnezeu.

“Nu pricep, Curata” : perspectiva muzical-liturgica

Din punct de vedere liturgic, stihurile ce compun cantarea "Nu pricep, Curata", se regasesc in cadrul Cantarii a IX-a a Canonului Intampinarii Domnului. La Praznicele imparatesti inchinate Mantuitorului Hristos, pentru a se cinsti in chip deosebit sarbatoarea respectiva, Biserica a renuntat la troparul Ceea ce esti mai cinstita. In locul acestor cantari au fost compuse niste stihuri speciale numite "Megalinarii" sau "Marimuri", pentru ca s-a pastrat inceputul de la Cantarea Maicii Domnului (Mareste sufletul meu...), dar s-a continuat cu un text de lauda sau explicativ pentru sarbatoarea in cauza. La Intampinarea Domnului, Biserica, prin imnografii ei, a compus aceasta minunata cantare, care are primul stih asa: "Nu pricep, Curata, nici ingerii, nici oamenii, Maica si Fecioara, ce in tine s-a savarsit".

In forma pe care o avem in prezent, cantarea a fost alcatuita de catre Dimitrie Suceveanu, in anul 1848, la Iasi. Din punct de vedere al textului, cantarea nu respecta intru totul originalul grec, urmarindu-se mai mult pastrarea metricii bizantine. Cu timpul, cantarea "Nu pricep, Curata" a mai fost retiparita de Nectarie, Protopsaltul Sfantului Munte Athos, in anul 1889, cu acelasi ritm ca la Dimitrie Suceveanu, dar cu o line melodica diferita. In limba greaca, initiala fiecarui vers al cantarii "Nu pricep, Curata" formeaza pe verticala un acrostih care este asezat in ordine alfabetica.

Acest imn mai poarta numele de "Leganusul", pentru ca, in vechime, dar si in prezent la unele manastiri (in special cele din Muntele Athos) se leagana policandrele din biserica.

"Nu pricep, Curata"

Nu pricep, Curata * nici ingerii, nici oamenii * Maica si Fecioara * ce in tine s-a savarsit.

In maini tine Simeon * batranul, imbratisat, * pe al legii Facator * si Stapanul tuturor.

Ziditorul pe Adam * ca sa mantuiasca vrand, * in curatul pantece * il salaslui pe el.

Neamul tot cel omenesc * Curata te fericim * cu credinta te slavim * o Maica lui Dumnezeu.

Veniti, pre Hristos vedeti, * pe Stapanul tuturor, * pe Acesta Simeon * il si poarta in locas.

Cel ce cauti spre pamant * si el se cutremura * cum sezi in maini de batran * cum bratele Lui Te tin.

Traind inca Simeon * pana pre Hristos vazu, * catre Dansul a strigat: * slobozeste-ma acum.

Cleste tainic prorocit * ce in pantecele tau * pe carbunele Hristos * porti fara de ardere.

A se face om voind * mai intaiul Dumnezeu * se aduce in lacas * de zilele patruzeci.

Ca din cer S-a pogorat * a toate Stapan fiind * pe Acesta Simeon * preotul il primi.

Lumineaza-mi sufletul * si lumina de simtit, * ca vazand curat pe Dumnezeu * sa-L vestesc la toti.

Maica si Fecioara * tu curata ce tanar Prunc * in Biserica aduci * pe bratele lui Simeon.

Slobozire Tie cer * acum Ziditorule * ca Hristoase Te vazui * raza mantuielnica.

Cel de slujitori de sus * cu cutremur ascultat * astazi insa Simeon * in maini Il imbratisa.

Slava …

Cel din fire singurit * si in Fete trei unit * sa pazesti pe robii tai * pe cei ce in tine cred.

Si acum...

Maica a lui Dumnezeu * nadejdea crestinilor * sa pazesti pe toti cei ce * in tine nadajduiesc.

Radu Alexandru

Pe aceeaşi temă

31 Ianuarie 2017

Vizualizari: 23341

Voteaza:

Imnul Intampinarii Domnului - Nu pricep, Curata 5.00 / 5 din 8 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE