Sfantul si Marele Mir

Sfantul si Marele Mir Mareste imaginea.

Sfantul si Marele Mir se prepara din ulei de masline, vin si 38 de aromate din diferite plante. Varietatea speciilor de plante semnifica felurimea darurilor Sfantului Duh. Aceste ingrediente se fierb dupa o randuiala speciala, iar materia rezultata este sfintita de Intaistatatorul Bisericii autocefale, impreuna cu soborul arhiereilor, in Joia Mare din Saptamana Sfintelor Patimi, la Liturghia Sfantului Vasile cel Mare. El este impartit episcopiilor, protopopiatelor si parohiilor din tara si din diaspora, aflate sub jurisdictia canonica a Patriarhiei Romane, pentru implinirea nevoilor spirituale ale credinciosilor.

Sfantul si Marele Mir se intrebuinteaza:

- la savarsirea Tainei Mirungerii, sunt unsi de catre preot cei botezati, rostindu-se formula: "Pecetea darului Duhului Sfant!"

- la sfintirea sau resfintirea unei biserici: se unge mai intai Sfanta Masa din Sfantul Altar, care simbolizeaza mormantul ingroparii si Invierii lui Hristos, si apoi toata biserica. Din acest motiv, cand se cadeste Sfanta Masa se spune: "In mormant cu trupul, in iad cu sufletul ca un Dumnezeu, in rai cu talharul, pe tron impreuna cu Tatal si cu Duhul ai fost, toate umplandu-le, Hristoase Dumnezeule, Cel ce esti necuprins".

- la sfintirea antimiselor - antimisul este o icoana de panza pe care este pictata sau imprimata punerea in mormant a Mantuitorului Iisus Hristos, ca moment premergator al Invierii Sale din morti.

Slujba speciala de sfintire a Marelui Mir se oficiaza la intervalul de 9-10 ani, sau ori de cate ori cantitatea de Mir Sfant a Bisericii se epuizeaza si e nevoie de noi cantitati pentru necesitatile eparhiilor din intreaga tara.

Mentionam ca la inceput, Sfintirea Marelui Mir se savarsea de catre orice episcop. Canonul 6 al Sinodului de la Cartagina din anul 449 precizeaza dreptul fiecarui episcop de a sfinti Marele Mir.

Prepararea si sfintirea Marelui Mir - Pregatirea ingredientelor

In saptamana a sasea a Postului Mare, joi si vineri, inainte de Duminica Floriilor, ingredientele solide sunt maruntite si cernute prin sita. In Sambata lui Lazar sunt aduse ingredientele, vasele si celelate unelte la biserica unde urmeaza sa aiba loc fierberea.

Prepararea si sfintirea Marelui Mir - Binecuvantarea ingredientelor

Luni, in Saptamana Patimilor, dupa Utrenie se asaza ingredientele, vasele si uneltele in mijlocul bisericii si Patriarhul venind in biserica, savarseste mai intai sfintirea apei. Acesta cadeste masa cu materiile, iar mai apoi, le stropeste cu aghiasma. In tot acest timp, ceilalti clerici canta Troparul si Condacul Rusaliilor.

Prepararea si sfintirea Marelui Mir - Fierberea Mirului

Dupa binecuvantarea ingredientelor se duce masa in locul destinat pentru fierberea mirului. Locasul este stropit de asemenea cu apa sfintita, impreuna cu vasele si uneltele.

Preotul randuit toarna aghiasma ramasa intr-un vas mic si il asaza pe foc. Apoi, acesta clateste cu aghiasma incalzita toate vasele, atat pe cele pentru fierbere, cat si pe cele pentru pastrarea mirului.

Preotii randuiti sa participe la fierberea mirului, in toate cele trei zile, se vor imbraca in stihar, epitrahil, brau si manecute fara felon, iar diaconii, in stihar si manecute, fara orar. Pe tot timpul fierberii, luni, marti si miercuri, unul din slujitori citeste necontenit din Sfintele Evanghelii.

Martea Mare

Dupa Utrenie, preotul randuit pune pe foc un vas in care toarna o parte din vin si din ingrediente, fiind lasate sa fiarba vreme de 2 ore. Dupa ce focul este stins, vasul va ramane acoperit pana a doua zi.

Miercurea Mare

Dupa Utrenie, preotul randuit va pune din nou la incalzit vasul. Apoi, varsa continutul intr-un vas mai mare, adaugand si untdelemn. Din momentul in care untdelemnul firbe, vor fi adaugate si celelalte ingrediente, lasandu-le pe foc, timp de aproximativ 4 ore.

Dupa ce focul este stins, se adauga ingredientul "moschus", iar vasul se acopera, lasandu-l sa se raceasca.

Miercuri spre seara, dupa Pavecernita, preotul randuit transfera intr-un nou vas mirul, care sta la suprafata, fara a misca ingredientele care s-au sedimentat pe fundul vasului. Apoi mirul este din nou incalzit, iar, mai apoi, este strecurat in alt vas. Tot acum este adaugat si ultimul ingredient, "Opob alsamum".

Mirul astfel pregatit, este turnat apoi in alte vase care sunt duse apoi in altar si asezate pe masa anume pregatita.

Multumirea adusa lui Dumnezeu dupa pregatirea Mirului

Dupa ce mirul a fost adus in Sfantul Altar, preotul randuit luand felonul rosteste o rugaciune de multumire. Apoi, intorcandu-se catre ceilalti slujitori, rosteste: "Savarsitu-s-a lucrul si s-a deplinit”. Iar clericii repeta: "Savarsitu-s-a lucrul si s-a deplinit". Preotul randuit: “Mai ales prin rugaciunile Nascatoarei de Dumnezeu". Clericii: "Savarsitu-s-a lucrul si s-a deplinit".

Sfintirea Marelui Mir

Joi, in Saptamana Patimilor, in timpul in care sunt citite Ceasurile, preotii liturghisitori se imbraca in toate vesmintele bisericesti si asteapta venirea Patriarhului. Acesta sosind, imbraca toate vesmintele arhieresti. Apoi, se da binecuvantarea pentru inceperea Vecerniei, iar preotul randuit incepe Proscomidia pentru Liturghia Sfantului Vasile cel Mare.

Dupa ce vor fi citite Paremiile, Patriarhul, stand inaintea mesei pe care se afla mirul pregatit, citeste doua din rugaciunile aducerii: " [… ] Insuti bincuvinteaza si mirul acesta si cu puterea si lucrarea si cu venirea Sfantului Duh, ca sa fie el celor ce se vor unge cu dansul, ungerea nestricaciunii, arma dreptatii, innoirea sufletului si a trupului, ocrotirea de toata lucrarea diavoleasca, apararea de toate relele […]".

"[...] Tie ne plecam, trimite Duhul Tau cel Sfant, si sfinteste mirul acesta, fa-l pe el ungere de bucurie a Duhului Sfant, ungerea nasterii de-a doua, ungerea sfintirii, imbracaminte imparateasca, pavaza de vitejie, departare a toata incercarea diavolului, semn al scutirii de ispite, curatia inimii, bucurie vesnica, ca cei ce se vor unge cu el, ca facliile cerului luminand prin stralucirea lor, neavand intinaciune sau pata, sa fie primiti intru odihna de veci […]”

Inainte de Vohodul Mare, doi Mitropoliti ridica vasul cu mir si ies pe usa de miazanopate, si, venind in fata usilor imparatesti, dau vasul cu mir Patriarhului, care il va aseza pe partea stanga a Sfintei Mese.

Dupa cantarea “Din ospatul Stapanului”, Patriarhul descoperind vasul cu mir, il binecuvinteaza cu mana de trei ori in chipul crucii si placandu-si capul, rosteste cea de-a treia si cea de-a patra rugaciune a aducerii.

Apoi, Patriarhul binecuvantand cu mana de trei ori deasupra mirului rosteste: "Se sfinteste mirul acesta cu puterea, lucrarea si pogorarea Duhului Sfant, in numele Tatalui si al Fiului si al Sfantului Duh". Dupa aceasta, Patriarhul spune: "Iata acest mir se facu Mir sfintit in numele Tatalui si al Fiului si al Sfantului Duh".

Patriarhul iese din Altar cu tricherul si dicherul si binecuvinteaza credinciosii, in timp ce la strana se canta : "Intru multi ani Stapane!". In continuare, slujba Sfintei Liturghii continua dupa randuiala obisnuita.

Dupa aratarea si ducerea Sfintei Impartasanii la Proscomidiar, se duce si se asaza acolo si vasul cu Sfantul si Marele Mir pana ce se toarna in alte vase mai mici in care se pastreaza.

Dupa sfintirea din Joia Mare, Marele Mir este distribuit in eparhiile, protopopiatele si parohiile din intreaga tara.

Datorita importantei pe care Sfantul si Marele Mir o are in Biserica si in viata credinciosilor, acesta se pastreaza la loc de cinste in Sfantul Altar si se foloseste, cu toata evlavia cuvenita, doar atunci cand este cazul.

Iulian Predescu

Pe aceeaşi temă

15 Aprilie 2020

Vizualizari: 6221

Voteaza:

Sfantul si Marele Mir 5.00 / 5 din 1 voturi.

Cuvinte cheie:

Sfantul si Marele Mir

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE