Ingerul familiei

Ingerul familiei Mareste imaginea.

Prima dată când este pomenit îngerul in Sfânta Scriptură, este legată tocmai de aplanarea unui conflict familial. Ingerul lui Dumnezeu se arată mai întâi pentru a o mângâia pe Agar, slujnica egipteancă, ce locuia în casa lui Avram cu drepturi de soţie şi a o convinge să se întoarcă la stăpâna ei, Sarai. Când Agar a rămas însărcinată cu Avram, s-a umplut de mândrie şi a început să se poarte necuviincios cu Sarai. Fiind nemulţumită de purtarea slujnicei sale, Sarai a început s-o necăjească şi Agar a fost nevoită să fugă din casa lui Avram prin deşertul Sur în Egipt, patria sa. Şi a găsit-o îngerul Domnului la un izvor de apă în pustiu (Fac. 16, 7) şi i-a poruncit să se întoarcă la stăpâna sa şi să se supună ei.

Ingerul i-a prezis totodată că va naşte un fiu, pe care îl va numi lsmael şi el va fi ca un asin sălbatic între oameni; mâinile lui vor fi asupra tuturor si mâinile tuturor asupra lui, dar el va sta dârz în faţa tuturor fraţilor lui (Fac. 16, 12). Iar urmaşii lui vor fi mulţi. Vederea minunată a îngerului de către Agar a avut loc la un izvor de apă în pustiu, la sud de ludeea, care a şi fost numit Beer-Lahai-Roi (care se tâlcuieşte Izvorul Celui viu, Care m-a văzut). Indată după aceea Agar s-a întors la Avram şi i-a născut un fiu.

In Sfânta Scriptura sunt povestite câteva cazuri, în care îngerii le vestesc unor femei naşterea neaşteptată a unui copil. Fecioarei Maria i s-a arătat Arhanghelul Gavriil şi i-a vestit că Il va naşte pe Mântuitorul lumii. Evenimentul acesta este numit Bunavestire. Ingerul lui Dumnezeu i s-a arătat femeii lui Manoe şi i-a vestit că va avea un fiu, care va izbăvi neamul Israelului de sub jugul filistenilor. Iar copilul acela a fost puternicul Samson.

Despre cum trebuie să fie adevărata familie iubitoare de Dumnezeu, se povesteşte în cartea lui Rut, a opta la număr în rândul cărţilor vechi-testamentare, socotită ca un adaos la cartea Judecătorilor. Ea cuprinde viaţa evlavioasei moabitence Rut şi a familiei sale. Cartea are doar 4 capitole şi principalul ţel al descrierii vieţii lui Rut constă în a arăta că Pronia iui Dumnezeu faţă de cei ce cred şi nădăjduiesc în Domnul este neadormită.

Intr-adevăr, istoria lui Rut conţine în sine multe întâmplări înduioşătoare şi ziditoare. In toată familia lui Abimelec se observă o evlavie uimitoare: purtare blândă şi îngăduinţă din partea celor mai în vârstă şi supunere cuviincioasă şi deplin devotament din partea celor mai tineri. Nu degeaba Noemina, despărţindu-se de nurorile sale, le-a spus: „Să facă Domnul milă cu voi, cum aţi făcut şi voi cu cei morţi şi cu mine!" Blândeţea în purtări şi religiozitatea au avut o influenţă atât de binefăcătoare asupra lui Rut încât ea a renunţat la rătăcirea ei păgânească şi a primit adevărata credinţă a familiei lui Elimelec.

Pentru curăţia şi neprihănirea vieţii şi pentru bunele lor obiceiuri oamenii aceştia au primit binecuvântarea deosebită a lui Dumnezeu. Din acest neam binecuvântat a ieşit David - regele cel blând si temător de Dumnezeu al poporului ales. Pentru noi, creştinii, istoria aceasta, care se referă propriu-zis la David, mai are un sens foarte înalt, deoarece toţi membrii genealogiei lui David intră în genealogia Domnului nostru Iisus Hristos şi aici putem vedea acea milă nemărginită a Domnului, prin care El primeşte să Se înrudească şi cu oameni întinaţi, cu păgâni. Şi, aceasta, pentru că a venit să ne mântuiască pe toţi.

Se vorbeşte în Sfânta Scriptură şi despre marele folos al păstrării sfinţeniei în casă pentru atragerea harului. Astfel, David a pus în casa lui Aminadab pentru o vreme Chivotul Legii şi timp de trei luni, cât a stat acolo, Chivotul a atras asupra lui Aminadab şi a casei lui binecuvântarea lui Dumnezeu. In cazul nostru, în casele creştinilor ortodocşi rolul acesta îl îndeplinesc icoanele, apa sfinţită, prescurile şi celelalte lucruri sfinţite.

Este cunoscut cazul în care Domnul i-a pedepsit pe locuitorii Sodomei şi ai Gomorei pentru păcatele lor. Intr-unul din aceste oraşe locuia binecredincioasa familie a lui Lot. De aceea, Domnul a trimis doi îngeri să-i spună familiei lui Lot să plece din oraş.

In Sfânta Scriptură, de asemenea, sunt multe locuri, în care este arătată pedepsirea familiilor care au încălcat poruncile lui Dumnezeu. De exemplu, Ofni, unul dintre fiii lui Eli, cel dintâi preot şi ultimul dintre Judecători, şi fratele lui, Finees, săvârşeau necuviinţe în popor şi sminteau poporul prin faptele lor, prin care au şi atras asupra lor groaznica judecată a lui Dumnezeu.

Eli a fost prevenit mai întâi faţă de purtarea fiilor Iui şi urmările ei de către „un om al lui Dumnezeu", necunoscut (după toate probabilităţile, un înger) (1 Regi 2, 27-36), iar apoi de tânărul Samuel (1 Regi, 3, L1-14): „Iată, am să fac în Israel un lucru, încât cine va nuzi de el, aceluia îi vor ţiui amândouă urechile. In ziua aceea voi face cu Eli toate câte am spus despre casa lui; toate le voi începe şi le voi sfârşi. Eu i-am spus că am să pedepsesc casa lui pe veci pentru vina pe care el a ştiut-o, şi anume că fiii fac nelegiuiri, dar nu i-a înfrânat. De aceea mă jur casei lui Eli că vina casei lui Eli nu se va şterge, nici prin jertfe, nici prin prinoase de pâine în veci". Şi în scurt timp prezicerea lui s-a împlinit (1 Regi, 4,11).

Se mai povesteşte în Biblie şi despre pedepsirea temei lor, care se poartă cu nepăsare faţă de bărbaţii lor. Ca exemplu putem aduce aici istoria regelui David.

In ziua în care David s-a bucurat de întoarcerea Chivotului Legii, când acesta dănţuia înaintea Domnului, îmbrăcat în efod de in, soţia lui David, Micol se uita pe fereastră şi, văzând pe regele David sărind şi jucând înaintea Domnului, l-a dispreţuit în inima sa (2 Regi 6, 14-16). Când David s-a întors să binecuvânteze casa sa, ea l-a întâmpinat cu vorbe tăioase şi l-a mustrat pentru purtarea lui, necuvenită unui rege. Insă David i-a răspuns: înaintea Domnului voi juca (2 Regi, 6, 21). După aceea dragostea dintre ei s-a destrămat complet şi Micol, fiica lui Saul, n-a avut copii până în ziua morţii ei (2 Regi, 6, 20-23).

Odată cu venirea lui Hristos pe pământ însemnătatea familiei a crescut şi mai mult. Familia s-a transformat într-o mică biserică, ce îşi are după rânduială îngerul ei păzitor. In timpul tainei Cununiei îngerii sunt prezenţi în chip nevăzut şi notează în Ceruri făgăduinţele făcute de către soţi. In Taina Cununiei cei doi devin un singur trup, iar acolo unde este un singur trup, există şi un singur suflet. Cei doi soţi împreună se roagă, împreună cad în genunchi, împreună postesc, se încurajează unul pe altul şi se conduc reciproc. Ei sunt egali în Biserică şi în comuniunea cu Dumnezeu, în mod egal împărtăşesc sărăcia şi bogăţia, nu ascund nimic unul faţă de celălalt şi nu sunt o povară unul altuia.

lisus Hristos Se bucură, văzând această împreună-vieţuire a lor, trimite pacea Sa peste casa lor şi locuieşte în ea împreună cu ei şi cu îngerii; căci, unde este pacea Lui, acolo nu poate avea loc duhul răutăţii" (Tertulian, „Către femeie”).

Adulterul este, în esenţă, singurul păcat, care duce din punct de vedere canonic la despărţire şi are multe urmări dezastruoase. Este un păcat împotriva bisericii celei mici, împotriva Trupului lui Hristos... Preadesfrânaţilor! Nu ştiţi, oare, că prietenia lumii este duşmănie faţă de Dumnezeu? Cine deci va voi să fie prieten cu lumea se face vrăjmaş lui Dumnezeu (lac. 4, 4). Şi pentru creştini adulterul este prăbuşirea bisericii celei mici.

Este dar că, de exemplu, pentru sănătatea viitorilor copii contează şi dacă părinţii sunt cununaţi sau nu. Şi aşa numita „cununie civilă" (adică cea liberă, lipsită de angajamentul îndatoririlor ferme), automat lipseşte familia de ajutorul îngerului păzitor.

In Sfânta Scriptură există cu privire la adulter o istorioară foarte ziditoare tot din viata regelui David. După feluritele lupte, mereu aducătoare de biruinţe pentru David, cu triburile care locuiau ia hotarele regatului Israel, a izbucnit războiul cu amorţiţii, în timpul căruia David a săvârşit una dintre cele mai grele fărădelegi, intrând după moartea violentă a lui Urie în concubinaj cu soţia acestuia, Batşeba. Acest lucru a atras mânia lui Dumnezeu asupra lui şi multe alte nenorociri asupra familiei regelui în ultimii ani ai domniei sale (2 Regi 12, 9).

Liniştea casei sale a fost tulburată de amestecarea sângelui fiului său, Amnon, cu sângele fiicei sale, Tamara (2 Regi 13). Apoi a urmat răscoala lui Abesalom, care l-a silit pe rege să fugă din capitală şi să se ascundă pentru a-şi salva viaţa din mâinile fiului celui răzvrătit (2 Regi 14, 15). Deşi moartea lui Abesalom a pus capăt luptelor interne, totuşi în inima tatălui celui amărât a rămas o rană adâncă şi sângeroasă (2 Regi 18). Răzvrătirea lui Şeba (2 Regi 20), foametea, care a ţinut trei ani (2 Regi 21, 1-14) şi uciderea lui Amasa de către loab au urmat una după alta ca nişte tovarăşe nedespărţite ale căderii în păcat, deşi David s-a căit adânc pentru păcatul său, exprimându-şi căinţa pentru păcat în psalmul 50, care este şi astăzi dovada cea mai sinceră şi adânc mişcătoare a sentimentului de adevărată pocăinţă.

Ştiind că îngerii păzitori sunt neîncetat cu noi şi că ei sunt martorii cei mai apropiaţi şi de fiecare zi ai vieţii noastre, trebuie să avem mare grijă ca nu numai în faptă, dar nici în vorbă şi nici în cuget să nu-I întristăm şi sa nu-i depărtăm de la noi. Iar în cazul căderii în păcat să alergăm degrabă prin pocăinţă sinceră să-i atragem iarăşi la noi pe păzitorii şi ajutătorii noştri cereşti ca să-i bucurăm nu numai pe ei, ci şi pe toţi ceilalţi îngeri din ceruri, care se bucură şi pentru un păcătos care se păcăleşte (Lc. 15,10).

Pentru fericirea în căsătorie trebuie să ne rugăm Arhanghelului Rafail, Arhanghelul, care l-a însoţit pe Tobie, l-a ajutat să-şi găsească logodnică şi i-a înlesnit acestuia o căsătorie fericită.

Evghenie Goncearov

Pazeste-ti casa de rau, Editura Egumenita

Cumpara cartea "Pazeste-ti casa de rau"

Pe aceeaşi temă

07 Iunie 2017

Vizualizari: 3582

Voteaza:

Ingerul familiei 0 / 5 din 0 voturi.

Cuvinte cheie:

ingerul pazitor ingerii

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE