Procesul Mantuitorului din Marea Joi

Procesul Mantuitorului din Marea Joi Mareste imaginea.

Procesul Mantuitorului din Marea Joi

Paste - Saptamana Patimilor

Introducere

O data cu intrarea in perioada Triodului, noi crestinii ne pregatim sufleteste si trupeste pentru venirea marii sarbatori a Invierii Domnului si Mantuitorului nostru Iisus Hristos, tinand postul cel de 40 de zile, rugandu-ne, facand fapte de milostenie si urmand intru totul pericopelor si sfaturilor Evanghelice din aceasta perioada, sfaturi pe care, daca le urmam cu sfintenie, ne ajuta sa urcam anumite trepte ce ne duc cu gandul mai aproape de Dumnezeu.

Cu siguranta perioada cea mai importanta si cea mai intensa din perspectiva evenimentelor petrecute este asa numita Saptamana a Patimilor care ne duce spre Moartea si Invierea Mantuitorului in care fiecare crestin simte mai mult ca niciodata cum Iisus Hristos S-a jertfit din nemasurata dragoste pentru oameni si pentru a lor mantuire.

Scopul acestui articol este acela de a arata, modul in care Cel fara de inceput si fara de sfarsit, Fiul lui Dumnezeu care a venit in lume sa mantuiasca pe cei pacatosi, a fost prins si judecat. Asadar vom vorbi despre procesul Mantuitorului, proces ce a fost facut pe nedrept. Acest proces poate fi impartit in doua sectiuni: 1. procesul iudeilor(savarsit de catre mai marii poporului, respectiv arhiereii Anna si Caiafa) 2. procesul lui Pilat.

Capitolul I: Procesul iudeilor

Inainte de a fi prins si judecat, Mantuitorul Hristos impreuna cu ucenicii sai s-a orpit intr-o gradina cu maslini de la poalele muntelui Eleonului numita si Ghetsimani. Aici a avut loc o ultima si suprema ispitire a Mantuitorului, prin care a reusit sa-si indeparteze frica de moarte, prin rugaciune si deplina supunere fata de voia Tatalui ceresc si prin aceasta sa duca la implinire planul sau de mantuire.

Astfel ca dupa rugaciunea din gradina Ghetsimani, Mantuitorul intarit fiind de aceasta s-a predat autoritatilor de buna voie. In acest sens, Sfantul Evanghelist Ioan, ne spune ca Iisus le-a iesit de buna voie, iar cei ce Il cautau au cazut la pamant.”

Dupa arestarea Mantuitorului, acesta e dus mai intai la Anna fost arhiereu si socrul lui Caiafa. Dar cine era acest arhiereu Anna? Era un om batran, la 70 de ani si fost arhiereu cu circa 20 de ani in urma. Faptul ca Iisus este dus, impotriva legii, la Anna este destul de semnificativ deoarece Hristos a fost judecat de un arhiereu ce nu mai avea putere si nu mai avea voie sa judece. De altfel, dupa legea iudaica nimeni nu putea fi condamnat la moartea capitala pe baza propiei marturii. In Talmud, se face distinctie intre cazurile civile si cazurile criminale. Daca in cazurile civile este admisa ca dovada marturisirea acuzatului, in cazurile criminale o astfel de marturie nu e admisa ca proba importiva sa. Ori activitatea Domnului Iisus se desfasurase intotdeauna pe fata, fapt ce vrea sa arate ca judecata facuta de Anna nu era o prcedura prea buna de judecata.

Dupa ce Mantuitorul a fost judecat de Anna, El este dus in fata lui Caiafa. Aici urmeaza din nou o serie de fapte ce arata ca Mantuitorul a fost judecat pe nedrept nerespectandu-se legile iudaice:

- Potrivit relatarilor din Evanghelile dupa Matei si Marcu, la Caiafa au avut loc doua reuniuni una noaptea neoficiala si una dimineata oficiala. Potrivit legilor iudaice sinedriul nu putea judeca o astfel de cauza in timpul noptii ci numai ziua, mai precis intre jertfa de dimineata si cea de seara.

- In Matei 26, 59 se vorbeste despre faptul ca: „arhiereii, batranii si tot sinedriul cautau marturie mincinoasa impotriva lui Iisus ca sa-L omoare”. Lucru ce ne arata ca din nou legile iudaice sunt nerespectate, deoarece cei ce trebuiau sa faca judecata dreapta si care trebuiau sa ia cele mai severe masuri impotriva martorilor mincinosi, au facut tocmai invers.

- Pentru ca o acuza sa fie retinuta, trebuiau cel putin doi martori a caror marturie sa fie la fel. Desi se prezentasera mai multi martori mincinosi a fost greu sa fie gasiti doi martori ale caror declaratii sa fie la fel.

- Potrivit legilor iudaice, sinedriul nu putea judeca o cauza criminala in afara templului, insa in cazul lui Iisus judecata a avut loc chiar in casa lui Caiafa.

- Insusi faptul ca Mantuitorul Hristos era socotit ca un criminal, desi nu facuse nimic in potriva legilor, arata faptul ca aceasta judecata nu a fost legala.

- La procesul Mantuitorului nu a fost ascultat nici un martor al apararii asa cum trebuia sa existe si in judecata iudaica.

- Publicare sentintei a fost facuta imediat, desi trebuia amanata pe a doua zi, judecatorii urmand a-si petrece ziua in meditatie, rugaciune si post.

- Aceasta sedinta de dimineata a durat extrem de putin, timp atat cat sa confere o masca de legalitate sentintei pronuntate ilegal in casa lui Caiafa.

Capitolul II: Procesul lui Pilat

In urma judecatii nedrepte facute de catre Anna, Caiafa si Sinedriu, Mantuitorul este dus sa fie judecat de autoritatile romane si anume de Pilat. Despre Pilat stim ca a fost numit procurator (adica, guvernator roman) in Iudeea, provincia de la limitele Imperiului Roman, de catre imparatul Tiberiu si ca a ocupat aceasta functie timp de 10 ani aproximativ din anul 26 pana in anul 36 d.Cr. El si-a castigat reputatia de administrator capabil, cu un simt al corectitudinii tipic roman. Dar el era urat de iudei din cauza unor conflicte pe care le-a avut cu acestia, conflicte care le-a inabusit cu varsare de sange.

Pentru ca sa nu i se prezinte in fata lui Pilat fara dovezi, iudeii au adus 3 acuze la adresa Mantuitorului cu caracter politic si anume: 1. Faptul ca Acesta razvrateste poporul; 2. impiedica poporul sa dea dajdie Cezarului; 3. Se face pe sine Regele iudeilor.

Pentru fiecare din acestea putea Mantuitorul putea fi condamnat la moarte. Insa se stie ca nici una din aceste acuze nu erau reale si cu toate acestea ei cautau ca sa-L omoare. Dupa aceasta Pilat i-a ascultat, l-a interogat pe Iisus si a fost convins de nevinovatia lui, fiind impresionat de tinuta nobila a prizonierului, de stapanirea Lui de sine si de atitudinea Lui politica nedaunatoare.

In urma interogatoriului Pilat nu gaseste nici o vina asupra lui Iisus si afland ca este galilean este trimis la Irod Antipa, tetrarhul Galileii si Persiei, care-L batjocoreste si-L trimite inapoi la Pilat, ca sa fie rastignit.

Primul compromis pe care l-a facut Pilat, a fost acela ca a pus ca Iisus sa fie batut, crezand ca astfel multimea va fi multumita cu o pedeapsa mai mica, nu cu cea capitala. Era o incalcare clara a legii pentru ca, daca Iisus era nevinovat asa cum sustinea el ar fi trebuit sa fie eliberat imediat.

Apoi a incercat sa il puna in libertate pe Iisus, printr-un act de clementa, in locul unui act juridic, crezand ca poporul il va alege pe Iisus sa beneficieze de aceasta favoare in locul lui Baraba, dar acest lucru a fost zadarnicit de catre popor. Faptul ca s-a spalat pe maini a fost din nou un act de incalcare a legii, pentru ca Pilat avea datoria sa judece aceasta cauza cu corectitudine si respectarea legii, nu potrivit unor acuzatii a caror credibilitate nu putea fi nici macar probata.

Pilat insa nu putea fii un aparator al nevinovatiei si respectarii legii daca prin aceasta el nu respecta vointa poporului. El pentru a-si apara reputatia si imaginea in fata unui popor de care si asa nu era prea bine vazut, s-a lasat influentat de strigatele lor pline de rautate si astfel sentinta data in prima instanta de tribunalul evreiesc a fost confirmata si intr-un complet de judecata roman.

Concluzia

Bineinteles ca poate multi dintre noi, citind si auzind, evenimentele petrecute la procesul Mantuitorului ne vom intreba: Cine a fost cel mai vinovat in aducerea acestei sentinte de a-l osandi pe Mantuitorul la moarte? Raspunsul cel mai corect ar fi acela ca toti cei care au participat in mod direct la procesul Mantuitorului au fost vinovati. Iar refuzul lui Israel de a-L primi pe Mesia pe care L-a trimis Dumnezeu in lume, nu face decat sa prefigureze un refuz mult mai larg de care iata, cea mai mare parte a omenirii se face pana azi vinovata.

Bibliografie:

1. Aurel P. Micurescu: “Patimile Mantuitorului”, Ed Multimedia International, Arad, 2005.
2. Pr. Prof. Dr. Vasile Mihoc: “Procesul Mantuitorului” Ed. Teofania, Sibiu, 2001.
3. Biblia sau Sfanta Scriptura, Editie Jubiliara a Sfantului Sinod, Editura IBMBOR, Bucuresti, 2009.

Preot Valica Emanuel

Despre autor

Emanuel Valica Emanuel Valica

Colaborator
3 articole postate
Publica din 30 Martie 2010

Pe aceeaşi temă

09 Mai 2012

Vizualizari: 4674

Voteaza:

0 / 5 din 0 voturi.

Cuvinte cheie:

procesul lui hristos

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE