Se citesc Molitfele Sfantului Vasile de ziua sfantului ?

Se citesc Molitfele Sfantului Vasile de ziua sfantului ? Mareste imaginea.

Sfantul Vasile cel Mare nu a alcatuit molitfele care ii poarta numele (exorcisme) ca sa fie citite de ziua lui, ci ca sa ajute mult celor demonizati, biruiti de diavol. Traditia de a citi Molitfele Sfantului Vasile cel Mare in ziua de 1 ianuarie nu este una generala in Biserica Ortodoxa, ci numai una locala, fara justificare istorica si liturgica.

In privinta citirii Molitfelor Sfantului Vasile cel Mare in noaptea dintre ani sau imediat dupa Sfanta Liturghie din prima zi a anului, Sinodul Bisericii Ortodoxe Romane, in urma unei dezbateri sinodale din data de 17 februarie 2011, a hotarat: "Episcopii chiriarhi vor adresa clerului indrumarea pastorala si duhovniceasca de a respecta randuiala citirii Molitfelor Sfantului Vasile cel Mare in zile de post, in cazuri individuale si, dupa caz, in legatura cu Taina Sfantului Maslu, atunci cand bolnavul solicita, aceasta randuiala trebuind sa fie insotita de post si spovedanie, atat din partea clericilor, cat si a credinciosilor. Citirea Molitfelor Sfantului Vasile cel Mare in noaptea trecerii dintre ani este o practica regionala, intalnita mai ales in sudul tarii, neaprobata de Sfantul Sinod, inexistenta in alte zone ale tarii si, mai ales, in practica altor Biserici Ortodoxe surori."

Precum bine se stie, aceste rugaciuni intocmite de Sfantul Vasile cel Mare sunt o serie de blesteme adresate diavolului care poseda un suflet si il chinuie in mod vizibil. Pentru aceasta, aceaste rugaciuni se cade a fi rostite de preot numai persoanelor demonizate, cel mult in prezenta rudelor si a prietenilor impreuna-rugatori.

Mai mult, pregatirea pentru aceste rugaciuni trebuie sa fie una serioasa, atat din partea preotului rugator, precum si din partea celor de fata (demonizatul, daca este cu putinta, si insotitorii acestuia). Astfel, pentru a lua parte la aceste molitfe, fiecare este dator sa posteasca aspru macar o zi (post negru, daca este cu putinta), sa se spovedeasca si sa se impartaseasca.

In aceasta zi a anului, cand calendarul Bisericii Ortodoxe ne spune ca nu se posteste, este oarecum greu ca toti participantii la aceste rugaciuni sa se pregateasca dupa cuviinta. Deoarece intre 25 decembrie si 5 ianuarie nu se posteste si nu se fac metanii, fiind o perioada de mare bucurie, aceste zile nu sunt potrivite pentru savarsirea molitfelor. Desi se poate posti, cu binecuvantarea duhovnicului, se cade insa a nu iesi de sub ascultarea ierarhului zonei, care este cel mai in masura sa se pronunte in asemenea cazuri speciale.

Pentru ca multi preoti citesc fara de randuiala aceste molitfe, adica fara pregatirea necesara si fara binecuvantare din partea duhovnicului lor, asupra lor si a familiilor lor se rasfrang multe efecte negative ale acestei practici, fara a intelege de multe ori cauza.

Daca luam aminte la continutul rugaciunilor Sfantului Vasile cel Mare, precum si la ale Sfantului Ioan Gura de Aur (molitfele), vom observa cu usurinta atacarea directa a diavolului, prin blesteme si juraminte. In aceste rugaciuni nu se fac cereri de izbavire de patimi precum mandria, desfranarea, mania si altele asemenea.

A citi aceste rugaciuni credinciosilor de rand, care nu sunt demonizati, pare a fi un lucru de neinteles. Trebuie stiut faptul ca, a fi stapanit de o patima, nu este totuna cu a fi demonizat (indracit), drept pentru care, a porunci diavolului sa iasa din niste oameni in care el nu este salasluit, nu este mai de folos decat rugaciunea, postirea si spovedirea deasa a celor in cauza. Astfel, oricate patimi ar avea cei ce alearga dupa aceste molitfe, ei trebuie sa stie ca nu sunt demonizati, atata timp cat au mintea intreaga si nu simt in ei prezenta fizica a diavolului.

Pentru cele de mai sus, consider ca Molitfele Sfantului Vasile cel Mare trebuie citite numai in cazuri individuale de indracire, iar nu pentru tot poporul. Pregatirea speciala a preotului si a celor ce participa la aceste rugaciuni este marturisita de multi dintre marii parinti ai Bisericii Ortodoxe, iar rostirea lor fara aceasta pregatire o vad a fi periculoasa, atat pentru preot, cat si pentru cei prezenti.

Este de mare trebuinta pentru credinciosi sa inteleaga faptul ca postul, rugaciunea, Spovedania deasa, participarea activa la Sfanta Liturghie si impartasirea cu Sfintele Taine sunt cele mai puternice arme impotriva diavolului, iar nu citirea nepotrivita a Molitfelor Sfantului Vasile cel Mare. Astfel, aceste molitfe trebuie citite numai persoanelor demonizate, ele nefiind nici atunci formule magice, eficiente fara o autentica traire crestineasca din partea celui demonizat sau a rudelor sale.

Teodor Danalache

Despre autor

Teodor Danalache Teodor Danalache

Senior editor
718 articole postate
Publica din 30 Iulie 2009

Pe aceeaşi temă

02 Ianuarie 2017

Vizualizari: 52126

Voteaza:

4.81 / 5 din 16 voturi.

Comentarii (11)

  • Mihaela NistorPostat la 2017-12-29 11:34

    Este foarte bine ca s-a explicat clar cand si cum trebuie sa te pregatesti pentru a participa la o slujba in care se citesc Sf. molifte ale Sf. Vasile cel Mare.Si s-a explicat pentru cine se citesc si mai ales riscul sau consecintele care se rasfrag atat asupra preotului care le citeste cat si a celor care e participa.Noi pacatosi nestiutori sau cei care vin foarte rar la sf. biserica dar aud despre aceste slujbe cer.... dar preotii ar trebui sa explice.

  • Andrei PanaitPostat la 2016-12-31 23:11

    "Personal cred ca citirea Moliftelor Sf. Vasile, dupa Sf. Liturghie in ziua de 1 ianuarie, este bine sa se faca, asa cum este traditia in Bucovina si in unele zone ale tarii, intrucat multe din obiceiurile ocazionate de sarbatorile de iarna sunt de sorginte pagana si demonica. Cert este faptul ca noi am imprumutat foarte multe obiceiuri pagane care contribuie la secularizarea societatii. Secularizarea nu este rezultatul confruntarii dintre credinta si necredinta, ci a parazitarii credintei, care o transforma in pseudo-credinta, pseudo-traditie sau pseudo-spiritualitate. Fara sa nesocotim sau sa subevaluam patrimoniul de traditii si obiceiuri foarte bogat al tarii noastre, care are caracteristicile unei mosteniri culturale si spirituale ancestrale, trebuie pus accentul pe limita intre sacru crestin si „sacru” pagan si pe dimensiunea spiritualitatii mantuitoare a credintei in Hristos. Concretizarile spectaculoase ale unor mituri antice legate de simbolistica animalelor sunt manifestari care reprezinta o modalitate originala de exprimare a arhaicelor asociatii rituale dintre animale si cultul cvasiuniversal al soarelui. Este vorba deci de idolatrie, un pacat foarte grav condamnat de Sf. Scriptura. De aceea Sf. Parinti au dat canoane in acest sens, pentru a feri pe crestini de capcanele celui viclean si pedepsesc canonic pe cei care nu se feresc de obiceiurile pagane: canonul 24 Ancira; 83 Vasile cel Mare, care precizeaza: „clericii care practica astfel de obiceiuri sa se cateriseasca; mirenii sa se afuriseasca”; 70, 71 ap.; 24, 51, 61, 62, 65, 71, 94 VI. „Clericul care practica obiceiuri superstitioase sa se cateriseasca; mireanul sa se afuriseasca” – 65, 79 (VI). In acest context ar fi de dorit ca Sf. Sinod sa dea o reglementare in acest sens si sa aplice canoanele fata de unii preoti si chiar ierarhi care incurajeaza sau sunt indiferenti fata de manifestarea publica a obiceiurilor pagane, desfasurate cu ocazia sarbatorilor de iarna. Oare mai traim noi, crestinii acestui mileniu, „sarbatorile cu Dumnezeu” – Emanuel? Il mai simtim pe Hristos ca fiind efectiv cu noi sau mai percepem noi dimensiunea autentica a sarbatorilor sfinte in mijlocul acestor dezmaturi ritualice pagane? Oare nu suntem din toate partile asurziti si orbiti de hiturile radio, de emisiunile TV si de alte surogate „craciuniste”, iar in goana noastra din timpul isteriei cumparaturilor de Craciunul, devenit comercial, consumist si chiar orgiastic, nu cumva nu-L mai simtim pe Hristos ca Mantuitor? Nu cumva nu vedem din taina si dragostea lui Hristos decat bradul, obiceiurile pagane reinviate frenetic, porcul si pe Mosul care face discount? Nu reprezinta oare toate acestea o toleranta nepermisa fata de demonizarea colectiva a societatii si a tarii? Nu este oare era Harry Potter o indracire subtila a lumii, sub masca magiei „nevinovate”? Iata doar cateva motive sa se treaca in randuiala Tedeumului de anul nou si citirea Moliftelor Sf. Vasile, rostite de ziua lui, tocmai pentru a contracara actiunea dezmatului ritualic al obiceiurilor pagane si magia regizata, care se dezlantuie fara oprelisti, la toate nivelurile vietii laice, dar in special de la Craciun si pana la revelionul mult asteptat de unii".Pr. prof. dr. Mihai Valica

  • CORINA GEORGIUPostat la 2013-01-07 09:36

    Da, este foarte adevarat ca, in Molitfelnicul de care amintesc cei prezenti aici, exista aceste "inscrisuri" dar.....hotararea sinodala de-a NU se mai citii "Molitfele Sf. Vasile" de Anul Nou, este luata in 2011. Asadar...ca in societatea civila: o lege aprobata acum, o anuleaza pe cea precedenta! Este pacat ca s-au interzis aceste rugaciuni care, Sf. Vasile le-a facut ptr. noi...

  • CORINA GEORGIUPostat la 2013-01-05 08:39

    Traim niste vremuri atat de tulburi, incat cred, nu exista om caruia sa nu-i foloseasca Molitfele Sf. Vasile! Intr-un fel sau altul, in multe si dese momente ale vietii noastre, cu totii suntem stapaniti de diavol prin diferite forme, doar ca nu ne dam seama si, nu doar prin patimi. Ptr. ca "se apropie vremea hotarata" diavolul batjocoreste zidirea lui D-zeu, fara rusine, in toate chipurile si formele! Asadar....sunt absolut convinsa: cu pregatirea necesara, avem cu totii nevoie de aceste rugaciuni FOARTE puternice, pe care Sf. Vasile le-a scris strict ptr. noi! Eu cred ca interzicerea citirii Sf. Molitfe in ziua de Anu' Nou, este o mare ispita, mai ales ptr. cei care au luat aceasta decizie, de ce? In Evanghelia dupa Matei, Domnul ne spune ca "SI CEI ALESI VOR FII INSELATI..." Iata ca ptr. slabirea credintei, diavolul a invins si, acum e "linistit" ca nu-l mai "loveste" nimeni cu aceste sfinte rugaciuni! Dar...noi ne conformam ptr. ca la urma urmei, asa e scris si, TREBUIE sa se-mplineasca Evanghelia! Bunul D-zeu sa ne dea putere sa le ducem pe toate si sa ne-ntareasca in credinta!

  • Liviu Claudiu BriahnaPostat la 2013-01-01 19:05

    Foarte bun articolul,ca de obicei, dar subscriu observatiei lui Gabriel: In Molitfelnicul din 1998 care apare cu aprobarea Sfântului Sinod a BOR, la pagina 304, citim: Molitfele Sf. Vasile cel Mare care se citesc și în ziua Sfântului Vasile cel Mare”. Trebuie ascultare .

  • babici davidPostat la 2012-12-31 21:27

    Domnule Danalache sunt in mare parte deacord cu dumneavoastra in ceea ce priveste citirea molitfelor,insa trebuie sa stim ca orice pacat pe care il face omul cu voia si constient este o mica demonizare,chiar daca nu se manifesta vizibil duhul rau in el,este vadit de fapta.Demonizatii care sunt si posedati asemeni celui din Gadara au legiuni de demoni in ei,dar unii putem fi stapaniti poate si doar de un singur duh rau.Exista duhul minciunii,al slujirii idolesti,al lacomiei,al betiei....Deci asa se pune problema.Este adevarat ca avem nevoie de viata crestina autentica pentru a citi molitfele,insa diavolul este subtil si prin orice patima stapanesc omul.Eu am auzit ierarhi care citesc dupa sfanta liturghie aproape de fiecare data aceste molitfe si nu gresesc deloc,desi sunt tulburati apoi de ispite, ei sunt pastorii cei buni care isi pun viata pentru oile lor,ca si sfantul Vasile.

  • Vasa NastaPostat la 2012-12-31 18:33

    Sfinte Ierarh Vasilie cel Mare, patronul sufletului si al trupului meu - roaga-te fierbinte pentru Vasilica si Viorel si te rog, binecuvanteaza sufletele, trupurile si mintea noastra ! Amin.

  • Gabriel McPostat la 2012-12-31 18:04

    Bun articol. La moda. Insa intreb si eu: in Molitfelnicul din 1998 care apare cu aprobarea Sfântului Sinod a BOR, la pagina 304, citim: Molitfele Sf. Vasile cel Mare (...) care se citesc și în ziua Sfântului Vasile cel Mare”. Sf. Sinod este infailibil, nu?

  • suba aurelia Postat la 2012-12-31 17:34

    Din Sfanta Maria Magdalena Iisus a scos 7 demonii..iar mintea ei era intreaga... Gradul de demonizare este functie de cate patimii are omul ..cred ca la parintele Cleopa am citit Are omul patima fumatului..are dracul fumatului..are patima betiei..dracul betiei..si uite asa functie de cate patimii are omul atata este gradul lui de demonizare Deci inclin sa cred ca omul poate fi demonizat chiar daca nu face spume la gura .si mintea clara. Doamne Ajuta

  • Andrei CiocanPostat la 2012-12-31 09:43

    Absolut de acord.

  • alin marian iordan Postat la 2011-12-31 21:24

    felicitari pentru articol!!! in sfarsit cineva ii reda Sfantului Vasile dreptatea cuvenita - astfel in ziua de pomenire sa ne bucuram de Sfanta Liturghie ce-i poarta numele si nu de alte randuieli care au caracter strict personal.... curios este ca in ziua de pomenire a Sfantului Ioan niciun preot nu s-ar gandi sa citeasca moliftele Sfantului si asta daca ia decizia macar sa savarseasca Sfanta Liturghie in ziua de pomenire ...

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE