Citirea Apostolului

Citirea Apostolului Mareste imaginea.

Citirea Apostolului, adica a pericopei din Faptele sau epistolele Sfintilor Apostoli, semnifica trimiterea ucenicilor la propovaduire. Sfantul Nicolae Cabasila spune ca se citeste mai intai Apostolul si apoi Evanghelia pentru ca cele savarsite la Sfanta Liturghie se dezvaluie progresiv: „Cele pe care ni le transmite Insusi Domnul sunt o descoperire mai desavarsita decat cele pe care ni le comunica Apostolii”. Acesta este si motivul pentru care, atat inaintea citirii, cat si dupa citirea Sfintei Evanghelii, credinciosii raspund prin: „Slava Tie, Doamne, slava Tie“.

Inainte de citirea din Apostol este cantat Prochimenul, ca de exemplu: „Minunat este Dumnezeu intru sfintii Lui...”. Prochimenul simbolizeaza descoperirea Sfintelor Taine facuta de profeti.



 

Practica intalnita in cadrul Sfintei Liturghii:

Diaconul rosteste: Sa luam aminte.
Citetul, cu fata catre sfantul altar, canta prochimenului.
Apoi diaconul zice: Intelepciune.
Citetul citeste sursa epistolei, de exemplu: "din Epistola Sfantului Apostol Pavel catre Corinteni”.
Dupa ce a fost indicata sursa, diaconul spune: Sa luam aminte.
Citetul canta epistola, iar la final, preotul rosteste: Pace tie, cititorule.

Exclamatiile "Intelepciune!” si "Sa luam aminte!” rostite de diacon (sau de preot in lipsa acestuia) au menirea de a provoca atentia credinciosilor la lecturi. Citirea din Apostol nu inseamna repetarea unui simplu text, ci prezenta persoanei sfinte a Apostolului. Astfel, prin aceste lecturi, ne vorbeste insusi Apostolul in adunarea euharistica.

Pentru citirea acestor scrieri exista o regula clar definita. In vechime se aplica principiul citirii continue a Sfintei Scripturi, adica lecturile erau continuate din locul in care fusesera lasate la Liturghia precedenta.

Tinand seama ca in multe parohii Sfanta Liturghie este oficiata numai duminica si la marile sarbatori, adica Apostolul nu se citeste zilnic, o mare parte din Noul Testament ramane necunoscuta credinciosilor.

Din nefericire, Apostolul a devenit in zilele noastre un element decorativ al slujbei. Destul de rar se face referire in predica si la cuvintele Apostolului. Mentionam ca mitropolitul Andrei Saguna a hotarat mutarea cadirii in timpul trisaghionului, ca Apostolul sa fie ascultat cu atentie si sa aiba impact asupra credinciosilor. Aceasta practica se mai pastreaza si astazi in unele parohii din Ardeal.

Cadirea din timpul citirii Apostolului este facuta in cinstea Evangheliei care urmeaza a fi citita si simbolizeaza pe Sfintii Apostoli si invatatura vestita de acestia. Inainte de cadire, preotul rosteste uramatoarea rugaciune: "Tamaie iti aducem Tie, Hristoase, Dumnezeul nostru, intru miros de buna mireasma duhovniceasca, pe care primind-o in jertfelnicul Tau cel mai presus de ceruri, trimite-ne noua harul Preasfantului Tau Duh."

Timpul cel mai potrivit pentru cadire ar fi momentul in care se canta "Aliluia", deci dupa terminarea lecturii din Apostol. Insa, din cauza faptului ca in zilele noastre cantarea "Aliluia" a fost inlocuita cu rostirea recitativa de catre cantaret a cuvantului Aliluia (de trei ori), renuntandu-se la stih, cadirea a fost mutata in timpul citirii Apostolului. Aceasta practica, nascuta probabil din dorinta de scurtare a slujbei, face ca atentia credinciosilor fata de textul apostolic sa fie foarte scazuta.

Pe aceeaşi temă

14 Iunie 2012

Vizualizari: 21390

Voteaza:

0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE