Sfintele Taine, viata intru Hristos

Sfintele Taine, viata intru Hristos Mareste imaginea.

Ce este viata intru Hristos?

Aceasta viata este o putere a veacului ce va veni, o pregatire pentru viata cealalta. Insa dupa cum, fara sa ne fi apropiat de lumina, nu ne putem da seama de minunata putere a ochilor si de stralucirea culorilor si dupa cum, daca nu te scuturi din toropeala somnului, nu poti sa ai ochii ageri precum cel ce a fost treaz tot timpul, tot asa este peste puterile noastre sa cunoastem inca de aici, de jos, ce sunt madularele cele noi si puterile de care ne vom folosi numai in viata veacului viitor si, de aceea, nu le putem cunoaste frumusetea atata vreme cat traim aici pe pamant.

Biserica este locul special in care ne impartasim de harul dumnezeiesc, locul unde ne facem partasi vietii lui Hristos, prin participarea la Tainele lui Dumnezeu. Harul lui Dumnezeu este prezent in madularelor Trupului lui Hristos, care este Biserica, in mod continuu. Relatia dintre madulare si Capul Bisericii este deci una de impartasire continua. Cei care se unesc prin Tainele bisericii sunt altoiti la insusi Trupul lui Hristos.

Fiecare om poate intra in relatie intima si directa cu Dumnezeu. Prin insasi structura lui, omul se descopera ca fiind o fiinta tainica, plina de mister. Putem vedea ca in sufletele omenesti salasluieste o minunata si nesfarsita putere de a iubi si de a se bucura, putere care intra in lucrare din clipa in care Cel bun si preaiubit este de fata: aceasta este ceea ce numeste Mantuitorul "bucuria deplina".

Analogia cu vita de vie si mladitele sale ne trezeste sa vedem lucrarea dintre Hristos si noi, dintre Izvorul Vietii si cei care se impartasesc de viata. Astfel, numai in Hristos si in Biserica se creeaza aceasta unitate indisolubila. Numai in Biserica omul traieste experienta vietii si a lucrarii lui Hristos.

Viata spirituala nu o viata de legi, ci o viata de impartasire, de iubire si de dragoste. Asa cum pana cand embrionul este viata intunecoasa si noptatica, natura il pregateste pentru viata in lumina si il plasmuieste luand drept canon viata pe care urmeaza sa o primeasca, tot asa se intampla si cu sfintii. Pe omul interior si nou, creat dupa Dumnezeu, lumea aceasta il naste in dureri si, odata plasmuit si format aici, se naste desavarsit in lumea cea desavarsita si neimbatranitoare.

Experienta vietii in Dumnezeu se gaseste si in viata aceasta. Aici are loc daruirea madularelor si simtirilor noi si pregatirea pentru vietuirea de acolo. In nasterea spirituala Hristos da acestuia viata Lui si viata aceasta a lui Hristos e viata cea noua si adevarata a omului. In nasterea spirituala Hristos da omului proprii Sai ochi si propriile Sale madulare. Sangele prin care traim acum este sangele lui Hristos si trupul nostru este trupul lui Hristos. Comune ne sunt madularele si comune ne e viata. Dumnezeu se face cunoscut omului. Omul se impartaseste de infinita dragoste ce revarsa din Persoana dumnezeiasca.

Biserica nu ne arata decat experienta directa si personala a omului in comuniune cu Dumnezeu. Prin tainele sale de initiere, botez, mirungere, euharistie, biserica ne incorporeaza tainic in Trupul lui Hristos. Existenta noastra devine hristocentrica. In acest mod, Tatal gaseste pe fetele noastre insasi forma (chipul) Fiului Sau si recunoaste in noi madularele Celui Unul-Nascut al Sau. Omul este astfel impropriat si infiat de Dumnezeu. Esenta vietii spirituale este redata cu claritate de expresia Sfantului Apostol Pavel: "Nu mai traiesc eu, ci Hristos traieste in mine" (Galateni 2, 20).

In Biserica se remodeleaza omul, natura omului, se renaste persoana umana. Ca un adevarat eveniment ontologic care ii remodeleaza si ii intregeste existenta creata. Tainele redau omului miscarea corespunzatoare, acea activitate a existentei intru Hristos.

Este necesar ca omul sa cinsteasca prin conlucrarea lui personala comoara pe care a primit-o in taine. "Fiindca asa cum se petrece in lucrurile insele, tot asa cei ce au primit viata nu se cade sa se multumeasca cu aceasta si sa doarma ca si cum ar avea totul, ci trebuie sa caute si cele prin care pazim aceasta viata". Metoda curatirii si unificarii mintii prin asceza este o cale eficienta pentru a pazi aceasta viata. Aceasta umple mintea omului de maretia si frumusetea lui Hristos si nu o lasa sa fie atrasa de rau.

Toate se transfigureaza in trupul lui Hristos, inteles ca Biserica. Prin Sfintele Taine se ofera cu adevarat viata lui Hristos. Biserica e vie prin Taine. In aceasta, Hristos Mantuitorul se prelugeste, iar lumea este asumata. Biserica se afla intr-o miscare continua, intr-o dinamica transfiguratoare. Aceasta este viata noua pe care o daruieste Hristos, o viata sacramentala. Sfintenia vietii izvoraste din Tainele lui Dumnezeu, care reprezinta poarta si calea prin care viata lui Dumnezeu se pogoara in viata noastra.

"Prin aceste taine ca prin niste ferestre intra in lumea aceasta intunecata Soarele dreptatii si omoara viata corespunzatoare lumii acesteia si invie pe cea supralumeasca; si biruie lumea Lumina lumii, aducand in trup muritor si curgator viata statornica si nemuritoare" (Sfantul Nicolae Cabasila).

Iulian Predescu

Despre autor

Teodor Danalache Teodor Danalache

Senior editor
718 articole postate
Publica din 30 Iulie 2009

Pe aceeaşi temă

23 Aprilie 2014

Vizualizari: 5549

Voteaza:

Sfintele Taine, viata intru Hristos 0 / 5 din 0 voturi. 1 review utilizatori.

Comentarii (1)

  • Sevastian MogosanuPostat la 2012-03-04 15:45

    Doamne ajuta.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE