Manastirile ortodoxe din vestul insulei Creta

Manastirile ortodoxe din vestul insulei Creta Mareste imaginea.

Asezarea geopolitica a insulei, la intretaierea drumurilor comerciale dintre Occident si Orient, a avut impact asupra dezvoltarii vietii monahale. Traditia locala aminteste trecerea Apostolului Paul prin Creta. Monahismul egiptean, care presupune o puternica vocaţie, o chemare absolut necesara din partea lui Dumnezeu, o atingere a Duhului Sfant care indeamna sufletul viitorului monah sa aleaga aceasta cale aspra si stramta, a avut o puternica inraurire asupra calugarilor cretani.

Primele asezari monahale din Creta sunt semnalate in Bizantul timpuriu inainte de anul 824. Cele mai vechi manastiri erau inconjurate de ziduri groase pentru a opri invazia piratilor. In secolul al XVII-lea, in ultimele decenii de stapanire venetiana, existau peste 1.000 de manastiri.Astazi functioneaza in jur de 40, unele avand foarte putini calugari.

Manastirea Arkathi
este una dintre cele mai cunoscute si mai impresionante monumente ecleziastice din Creta. Complexul monahal este un exemplu tipic de arhitectura monasticadin vremea stapanirii venetiene. Manastirea, situata la 23 km de Rethymnon, a fost ctitorita in secolul al XVI-lea. Manastirea a suferit numeroase stricaciuni in timpul luptelor grecilor pentru libertate din 1866, dar a fost reconstituita dupa planurile originale.Biserica cu doua coloane este dedicata sfintilor Constantin si Elena si lui Iisus Hristos. Fatada bisericii poarta amprenta arhitecturii occidentale.Intrarea in biserica aminteste de grandoarea bizantina: altarul, candelele, lumina difuza. Vechiul iconostas de lemn, incendiat de turciin 1866, poate fi admirat in partea de vest a bisericii. Aceasta este singura marturie a evenimentului sangeros din acel an.



Cea mai veche atestare a manastirii este o inscriptie deteriorata din secolul al XIV-lea care mentioneaza numele ctitorului Arcathi, care a fost un calugar cu numele monastic Arkathios.

Manastirea a devenit un centru al literaturii si artelor in secolul al XVII-lea. Aici a functionat o scoala manastireasca si o biblioteca valoroasa. Desi manastirea a fost jefuita de turci in mai multe randuri, stapanirea otomana a resuscitat viata monahala a acestui asezamant. Un calugar al manastirii a fost primul mitropolit al Cretei. In 1866 la Arkathi se afla sediul comitetului revolutionarcretan. Asediul manastirii s-a incheiat cu distrugerea completa a manastirii.
Manastirea a fost declarata recent monument European al Libertatii.

La nord-est de Chania, in Akrotiri gasim manastirea Gdernetto sau Gouverneto. Monumentul pastreaza multe din trasaturile arhitecturii originale, in ciuda interventiilor din anii 1950. Aceasta manastire, una dintre cele mai vechi din zona, este dedicata fecioarei Maria, fiind cunoscuta si ca manastirea unui sfant local, Sfantul Ioan Ieremitul.Dupa toate aparentele ea a fost proprietatea unei mari si bogate familii, Mormoris. La sfarsitul secolului al XVI-lea , renumitul Mitrophanis Phasidonis, un marinar iscusit, care a servit in marina venetiana, a fost calugar si staret. Venetienii manifestau fata de el o mare stima si respectau punctele sale de vedere privind functiile de baza ale manastirii. Cand acesta a imbatranit, senatul Venetian i-a oferit o pensie ce urma sa fie depusa in bugetul manastirii dupa moartea sa. In ultimii ani ai dominatiei venetiene, Gderneto a fost una dintre cele mai bogate manastiri din Creta. Ea avea multi calugari, venituri si domenii vaste. Cucerirea insulei de catre turci a avut urmari nefaste asupra manastirii. In timpul revolutiei din 1821 turcii i-au masacrat pe calugari si au secatuit-o. Azi, Gdernto este locuita de patru calugari.



 

In apropiere se afla manastirea Sfanta Treime este una dintre cele mai impresionante si bine pastrate manastiri din Creta. Biserica principala aretrei abside si nartex. Originile manastirii raman invaluite in legenda. Manastirea a fost mentionata timp de mai mule secole sub numele ctitorilor Mourtaros, in timp ce azi poarta numele refondatorilor, Tzangarolos. Calugarii Jeremias si Laurentios Tzangarolos au jucat un rol important in istoria manastirii in secolul al XVII-lea. Acesti doi calugari au organizat viata din manastire si au facut din aceasta manastire una din cele mai mari manastiri din Creta. Cucerirea turca a avut loc inainte ca muca lor sa fie terminata. Traditia spune ca turcii l-au luat ostatic pe staretul manastirii, care incercase sasalveze bunurile de pret ale manastirii.

La manastirea Sf. Treime a functionat o scoala de renume, unde predau profesori faimosi. Azi, cinci calugari formeaza comunitatea manastirii.

Excursia in partea de vest a insulei Creta continua prin frumoasa Chastonochoria (satele castanului), in provincia Kissamos. Manastirea Chrysokalitissa se afla pe o stanca in pantaunde marea intalneste pamantul. Se spune ca una dintre treptele ce duc la manastire este facuta din aur.





Totusi, ea nu poae fi vazuta de pacatosi. Altii cred ca treapta de aur ar fi existat in trecut, nu si in timpurile de azi, iar calugarii ar fi fost nevoiti s-o vanda in primii ani ai dominatiei turcesti, pentru a-l ajuta pe patriarhul de la Constantinopol sa-si platesca datoriile.Viata monahala a decazut in ultima parte a secolului al XVIII-lea. La mijlocul secolului al XIX-lea, un calugar de la Sfakia s-a stabilit aici, dar n-a reusit sa dea un avant nou vietii monahale.

In zilele noastre sunt doi calugari in manastire.

Pestera si Manastirea Sf. Sofia se afla in tinutul Kisamos din vestul Cretei, pe drumul ce duce la Elafonissi. Exact la iesirea din tunelul din dreptul satului Topolia zarim sus pe dreapta deschiderea unei pesteri si o stea metalica neobisnuita care reflecta razele soarelui. Aceasta este intrarea intr-o pestera interesanta, numita Sf. Sofia. Urcand cateva trepte spre pestera zarim pe stanga acoperisul unei biserici bizare.De fapt bisericuta se afla in pestera si de aceea amandoua poarta acelasi nume.

Dupa ce intri in pestera Sf. Sofia, iti dai seama de maretia ei, avand dimensiunile unei catedrale. Potrivit masuratorilor oficiale , pestera Sf. Sofia se ridica la 285 m si include o cupola inalta de 20 m cu un diametru de 70m. Ea are variate forme de stalactite (depozite ce atarna din tavanul pesterii) si stalagmite (depozite ce se ridica din podeua pesterii). Multe obiecte din timpuri stravechi au fost gasite aici, inclusiv scoici din epoca neolitica. Marimea stalagmitelor este cu adevarat incredibila, unele atingand 5 pana la 6 m. Stalactitele ajung la aproximativ aceleasi dimensiuni. In cateva locuri din pestera au crescut smochini salbatici si sunt o multime de porumbei in zona.. Cu cat intram mai in adancul cavernei, umiditatea devine tot mai accentuata si pamantul impregnat cu apa, destul de alunecos. Stalagmitele ofera o varietate fara sfarsit de forme, de la forme conice extrem de inalte , pana la forme foarte mici ce se aseamana cu niste varfuri de capete fara par. In mod particular impresioneaza o formatiune calcaroasa si o stalacmita ce este replica unui inorog. Este aproape imposibil sa observi stalactitele in detaliu fara o torta, din cauza intunericului.

Una dintre cele mai populare legende il are protagosnist pe Sfantul Gheorghe (cel care a omorat balaurul). Calul Sfantului si-ar fi lasat urma copitei imprimata pe una din rocile din interiorul pesterii; intr-adevar exista o piatra pe care se poate identifica forma unei copite.Se spune ca pestera nu este in intregime explorata si se crede ca se extinde mult mai mult. Se povesteste ca daca pui un animal prin micile deschideri ale pesterii , el va reapare la cativa km distanta.

Daca am petrece foarte mult timp cu explorarea pesterii nu ne-am satura de splendoarea sa magica. Nu este vorba numai de dimensiunile formatiunilor care iti fura privirea, dar si spectrul culorilor si toate formele curioase ale stalactitelor si stalagmitelor ce creaza vederea altei lumi, ce dau frau liber imaginatiei. Inca o data ne inclinam in fata grandorii naturii.

Manastirea Gonia se afla la 24 km de orasul Chania pe drumul spre Kastelli din Kissamos. Ea se gaseste langa orasul Kolymbari, intr-un golf pitoresc. Manastirea, una dintre cele mai mari si bine pastrate manastiri din Creta, este construita ca o fortareata. Biserica are trei abside si doua capele, asemenea multor biserici din zona Chaniei (Sfanta Treime, Guvernetu s.a.). Inaintea intrarii principale, chiar opus ei , este o veche fantana a manastirii purtand inscriptia: “O, izvor ce curgi cu gratie, toarna-mi apa mie, pentru ca apa este vitala si e cea mai dulce pentru toate.”

Privind peste fantana , in sus, opus muntelui, se poate vedea o biserica cu doua abside, care este azi biserica cimitirului manastirii. Ea este prima biserica principala a manastirii Gonia. Manastirea Gonia era locul de intalnire a pustnicilor din regiune. Ea s-a dezvoltat si a crescut repede in ultimele decade ale stapanirii venetiene, dar dezvoltarea ei a fost intrerupta de cucerirea turceasca. Revolutia din 1821 a fost punctul de rascruce pentru manastire. Ea a fost pradata de turci, desi calugarii prevazusera aceasta si trimisesera 40 de icoane valoroase impreuna cu alte vase sacre ale manastirii in afara, spre alte regiuni grecesti. Icoanele au fost returnate numai dupa terminarea revolutiei. Manastirea a jucat un ro important in rascoala din 1866 si in luptele de eliberare.

Manastirea Preveli este una dintre cele mai mari si bogate manastiri din Creta, situate in sudul insulei, cu deschiderea spre marea Libiei. In apropierea manastirii, se afla un lac si o padure impresionanta de palmieri. Inainte de a ajunge la manastire, pelerinul poposeste aici pentru a admira privelistea magnifica a lacului Prevelis. Calatoria catre sudul Cretei si manastirea Preveli ofera vizitatorului momente de emotie complet diferita si speciala, marcata de maretia peisajului cretan. Viata monastica din zona isi are radacinile in viata pustnicilor si calugarilor care au existat pecoasta de sud si-n partea centrala a Cretei. Manastirea Preveli reunea mai multe complexe monastice, fiind cunoscuta si ca Marea Manastire Preveli. Fantana manastirii din curtea de jos are urmatoarea inscriptie bizantina:“Curatati-va sufletele, nu numai fata”. Vechea cladire din partea de vest a fantanii a fost transformata in muzeu, adapostind icoane postbizantine, ca si vesminte sacerdotale , vase sacre, carti vechi si numeroase oferte de jertfa, cum ar fi bijuterii cretane, etc. Biserica a fost construita in secolul al XIX-lea. Vechea biserica bizantina a fost daramata in timpul stapanirii turcesti. Iconostasul este de o exceptionala frumusete, ca si icoanele din lemn si catapeteasma, lucrte in stil post-bizantin. Printre relicvele manastirii mentionam crucea facatoare de minuni din Preveli. Traditia manastirii spune ca au existat doua tentative de furt ale crucii, de catre turci si respective nazisti.





Numele manastirii este dataorat unui ctitor din secolul al XVII-lea. Intr-un document din 1577 este mentionat locul cu numele “Sf. Ion Teologul”, prima atestare a manastirii. In primii ani de la cucerirea insulei de catre turci, manastirea Prevelis a devenit un gigant economic si a influentat viata sociala si religioasa din toata prefectura Rethimnon. In 1821 si 1866 manastirea i-a adapostit pe refugiatii si luptatorii pentru libertatea Cretei.

Manastirea este locuita astazi de un singur calugar.

Agentia Kretan Tour organizeaza sezonul acesta circuite culturale cu sejur in Creta si Grecia continentala, de 10 sau 11 zile, si va ofera ocazia sa vizitati toate aceste lacasuri de cult din insula. Avand o experienta de peste 10 ani in configurarea pelerinajelor si a traseelor turistice inedite, agentia tur-operator Kretan Tour, va invita sa calatoriti alaturi de ei! Mai multe informatii: www.kretan.ro

22 Aprilie 2014

Vizualizari: 8938

Voteaza:

Manastirile ortodoxe din vestul insulei Creta 5.00 / 5 din 1 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE