Nea Moni din Chios


Nea Moni din Chios

Cu simtul unei mai libere fantezii si cu inclinarea spre rafinamentele luxului, uneori prea batatoare la ochi, care marcara venirea la putere a nobilimii civile, gustul pentru expresia dramatica si pentru coloritul stralucitor a aparut si in pictura sacra. Efectele sale se simt la Nea Moni din Ghios, construita si decorata intre 1042 si 1048 intru implinirea unui legamant al lui Constantin Monomahul, caruia doi calugari de aici ii prezisera, in timpul exilului sau in insula invecinata, Lesbos, ca in curand se va sui pe tronul imparatesc.

Constantin, ajuns imparat, ar fi trimis de la Constantinopoi in Chios nu numai arhitectul si lucratorii insarcinati sa ridice biserica, ci si mozaicarii ce urmau sa o impodobeasca. Lucrarile de curatire intreprinse in ultimii ani de serviciul arheologic grec au revelat ca aceste mozaicuri aveau o mai mare bogatie coloristica decat se credea. Fizionomiile, atitudinile, draparile pastreaza asprimea energica din anii anteriori si desenul nu ofera nici o gratie.

Rafinamentele noi ale capitalei, pe care le anuntau inca de pe atunci anumite cautari in coloritul capetelor lui Constantin si Iustinian la Sfanta Sofia, se exprima in factura esentialmente picturala.

Vesmintele vadesc acorduri de tonuri foarte studiate si adesea indraznete: pe alocuri s-au alaturat doua nuante ale aceluiasi ton; alteori, dimpotriva, vedem o juxtapunere de culori de-a dreptul contrastante. Spre deosebire de Hosios Lukas, luminile si umbrele sunt foarte puternice, chiar si la figuri, si se opun in contraste violente. Acest gust al unei arte mai complexe duce si la sporirea personajelor. In Pogorarea in iad, Adam si Eva la dreapta, David si Solomon la stanga, sunt insotiti de mai multi Drepti din Vechiul Testament. Vivacitatea miscarii lui Hristos face sa predomine simtamantul dramatic asupra nobletei hieratice. In Chios apare una dintre cele mai vechi reprezentari ale Coborarii de pe Cruce, subiect care se preteaza la exprimarea unor emotii omenesti.

Nea Moni ofera fara indoiala un exemplu al stilului care a fost si acela al mozaicarilor bisericii Sfantul Gheorghe din palatul Mangana, de la Constantinopol, ridicata tot de Constantin Mono-mahul.

C. Delvoye

.

05 Iunie 2008

Vizualizari: 1617

Voteaza:

0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE